Garaż? Jeśli go stawiamy (ew. wydzielamy część garażową w domu), to musimy także wybrać bramę. Na rynku istnieje wiele typów i możliwości dostosowania tych urządzeń. Różnią się mechanizmami, materiałami, wykorzystaną technologią, a także tak przyziemnymi cechami, jak kolor.
Bramy garażowe – rodzaje
Zacznijmy od rodzajów bram. W naszym artykule wymieniamy cztery z nich. Każdy ma odrębną charakterystykę – zwłaszcza w kontekście gospodarowania przestrzenią, gdy mamy jej stosunkowo mało (np. na suficie). Tak więc na rynku znajdują takie produkty jak:
- brama garażowa rozwieralna – najstarszy i dawno temu bardzo powszechny typ. Obecnie odchodzi do lamusa i wiele firm nie posiada już w swojej ofercie tego typu sprzętu. Brama rozwieralna posiada dwa skrzydła – z jednej strony nie zabiera ona miejsca na suficie garażu; z drugiej: wymaga ona sporo przestrzeni przed wjazdem i bywa zwyczajne niewygodna w użytkowaniu.
- brama garażowa uchylna – Jest to obecnie jeden z najpopularniejszych typów. Stosunkowo prosta konstrukcja. Cenę obniża wykonanie frontu z jednego wielkiego panelu/blachy. Jest to także wada – w czasie otwierania (i po nim) zabierana jest dość spora przestrzeń sufitu.
- brama garażowa segmentowa – jak sama nazwa wskazuje, posiada kilka segmentów. Przesuwane są one po specjalnych prowadnicach zamontowanych na suficie. Brama segmentowa zabiera mniej miejsca niż jej uchylny odpowiednik.
- brama garażowa rolowana – tutaj segmenty są o wiele mniejsze niż w poprzednio wymienionym rodzaju. Przypomina ona roletę zewnętrzną i zabiera najmniej miejsca. Świetnie sprawdza się ze sterowaniem elektrycznym.
Na co zwrócić uwagę przed zakupem?
Przed zakupem bramy trzeba się skonsultować z producentem/montażystą, aby sprawdzić, czy dany typ będzie pasował do przestrzeni. Może się okazać, że nasze auto nie będzie się mieścić, zasłonięte będą ważne czujniki etc.
Inne ważne rzeczy to użyte materiały (blacha, aluminium, stal, izolacja) i ich grubość. Wpływa to na ocieplenie budynku (bramy mają dużą powierzchnię i tamtędy ciepło lubi uciekać). Ważne jest także to, aby brama stanowiła poważną przeszkodę dla potencjalnych złodziei.
Oczywiście kwestia ceny jest także bardzo istotna. Często nie warto wybierać niektórych opcji i przepłacać. Nie oszczędzajmy jednak na wszystkim – brama ma nam posłużyć jak najdłużej i być jak najmniej awaryjna.
Automatyka bram garażowych
Najczęściej do wyboru mamy dwa rodzaje otwierania bram: ręczne lub automatyczne. Za te drugie musimy dopłacić (plus ewentualne naprawy), ale dają nam one wiele wygody. Gdy podjedziemy samochodem, możemy nacisnąć guzik pilota i bez wychodzenia wjechać do garażu. W razie awarii i tak możemy ręcznie otworzyć bramę.